مقالات علمی اهدائی
صفحه اصلی   /   مقالات علمی اهدائی
مقالات علمی اهدائی

اين وجيزه رساله‏اى گرانقدر در تدوين لغت عرب است كه اين ‏كمترين حسن حسن زاده آملى آن را به رشته نوشته درآورده است تا به يادنامه اولين سالگرد رحلت علامه سيّد عبد العزيز طباطبائى ‏تقديم گردد
در ميان صفات خوبى که محقق گرانقدر حضرت آقاى طباطبائى تغمّده الله بغفرانه داشت، صفت سخاوت او ( در بذل اطلاعات، و کمک به محققان، ودستگيرى از کسانى که در بين راه تأليف و تحقيق و تتبع بودند ) درخشش ويژه اى داشت. کسانى که با او معاشرت و حشر و نشر نداشته اند متوجه نمى شوند که چه مى گويم. آخرين ثمرات مطالعات و بررسى هاى خود را خيلى آسان و بى تکلّف دراختيار هر کس که فکر مى کرد براى او کارساز است قرار مى داد.
مجموعه ای به شماره 555 مورخ در کتابخانه فرهنگستان علوم تاجیکستان در شهر دوشنبه هست که آوازۀ آن نخستین بار به مناسبت مقداری از غزلیات حافظ که در هامش بعضی از اوراق آن نوشته شده است در دنیای ادب فارسی پراکنده شد و مرحوم میرزا اف آن غزلها را در کتاب کوچکی در سال 1972 به چاپ رسانید و به نام چهل و سه غزل حافظ پراکند
چند ماه پیش که سفری به کانادا داشتم، ضمن بازدید از موزه تورنتو، به یک کتاب خطی بزرگ برخوردم. ترجمه ای از کتاب معروف دیسقوریدس در نمایشگاه خاص گذاشته بودند. این کتاب متعلق به طبیب بزرگ یونانی قرن اول میلادی ـ و اختصاصا در ادویه نباتی نوشته شده، چه او از گیاه شناسان بزرگ روزگار بوده است.
بدیهی است واقعیّت ثابتی که محقق در مقام بدست آوردن آن است نمی تواند از جمیع جهات معلوم و یا از تمام جهات مجهول باشد چه در این صورت تلاش و پژوهش او طلب مجهول مطلق یا طلب حاصل باشد و این هر دو امری است نا معقول.
بنابراین مطلوب محقّق باید از برخی ازجهات معلوم و از برخی دیگر مجهول باشد تا این که محقق بتواند به کمک امور معلومه به جهات نامعلوم دست یابد.
اهل منطق به تصورات معلومه ای که محقّق را به تصوّر مجهول می رساند «معرف» و به تصدیقات معلومه ای که وی را به تصدیق مجهول رهنمون می گردد «حجت» گویند
کتاب استاد با عنوان مکتبة العلامة الحلي در شمار آثار زیبای ایشان است که در طول سالها به صورت مخطوط در اختیار این و آن بود و همه کسانی که به نحوی با کتابهای علامه و تصحیح آنها سر و کار داشتند، از آن بهره می بردند. در آن زمان بنده بارها از ایشان خواستم تا اجازه دهد آن را نشر دهیم.
لکهنو یکی از شهرهای مهم هندوستان است. این شهر مرکز ایالت اوتارپرداش و سابقاً مرکز حکومت سلسله اوده بوده است.
این شهر بعد از حیدرآباد دومین مرکز شیعیان در هند است. به همت عالی علمای هند در این شهر حوزه های علمیه متعددی تاسیس گردیده
علامه عزیز در آن سفر اولیه چند روز بیشتر نماند، سپس به وطن خویش بازگشته وپس از مدتی بار دیگر بازگشت ودر شهر مقدس قم در سال 1397 منزلی خریداری نمود وبا خانواده خویش سکونت نمود، همینکه مستقر شد دانش پژوهان وبزرگان علم دور او را گرفتند تا از علوم مختلف وفضائل والای ایشان بهره گیرند
منذ أن طلبت مني المكتبة الوطنية الإيرانية في طهران التعاون معها لفهرسة مخطوطتها حاولت تزامنا مع ذلك الاهتمام بالمخطوطات التي تتميّزعن غيرها لأسباب مختلفة، منها أسباب متعارفة في فن الفهرسة، كامتلاك الخصائص المعروفة من قبيل قدمتها، وكونها فريدة وبخط المؤلف وشهرة الكاتب، ومنها أسباب أخرى کوجود الكتب القيّمة التي لم يتمّ العثورعلى أسماء مؤلفيها في المصادر أو وجود مؤلف معروف لم يذکر له هذا الکتاب. وأيضاً المخطوطات المتضمّنة لحواشي وتعليقات قيّمة من قبيل إجازات بخط المجيز ومعلومات مفيدة يسعها أن تكشف لنا أو ترشدنا الى بعض الحقائق التاريخية أوالمعلومات المرتبطة بما ترتبط بعلم الرجال والسيرة.
قبول اندیشه معتزلی در میان تشیع امامی با ابوجعفر ابن قبة الرازی (د. در ری پیش از 319) آغاز می شود و در نیمه دوم قرن، [با] بنی نوبخت به ویژه اسماعیل بن علی نوبختی (د.311) و الحسن بن موسی النوبختی (د. بین 300 و 310) [ادامه می یابد].
از آنجا که هیچ یک از مکتوبات کلامی آنها باقی نمانده است، آموزه هایشان را تنها می توان از طریق آثار شیعیان دوازده امامی متأخر بازیابی نمود.