خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /   همایش های فرهنگی و نشست های علمی   /   گزارش همایش رونمایی از نهج البلاغه به ضبط ابن السکون
چهارشنبه 30 مهر 1393 ساعت 02:40 ب.ظ
گزارش همایش رونمایی از نهج البلاغه به ضبط ابن السکون
گزارش همایش رونمایی از نهج البلاغه به ضبط ابن السکون
تصحیح جدید کتاب شریف نهج البلاغه بر اساس نسخ خطی کهن آن، به کوشش محقق ارجمند حجة الإسلام والمسلمین شیخ قیس بهجت العطار منتشر شد. به همین مناسبت مجلس رونمایی از سوی ناشر این اثر، کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مشهد، با حضور اندیشمندان و محققان حوزه و دانشگاه در محل این کتابخانه و همزمان با سالروز «مباهله» برگزار شد.
این مراسم با قرائت آیات قرآن کریم آغاز شد و سپس دکتر عبدالحسین طالعی اشعاری را که در موضوع مباهله سروده بودند برای جمع قرائت کردند. سپس دکتر منصور پهلوان درباره مباهله و حدیثی پیرامون این واقعه از امام رضا علیه السلام سخن گفت و پس از آن حجة الاسلام والمسلمین شیخ قیس العطار درباره نسخه های نهج البلاغه و ویژگی های ضبط ابن السکون و شیوه ایشان در تصحیح نهج البلاغه سخنرانی کرد. شیخ قیس العطار رسیدن به متن الگو برای انتشار نهج البلاغه را راهی دراز دانست که در آن بر اساس نسخه هایی که تا کنون شناخته شده است باید بیست نسخه دیگر نیز مورد مقابله و تحقیق و پژوهش دقیق قرار گیرند.
سخنران بعدی این مراسم استاد محقق سید محمدرضا حسینی جلالی بودند که در طی سخنان خود به اهمیت این پژوهش و جایگاه ویژه پژوهش ادبی در تصحیح نهج البلاغه و نیاز محققان به همکاری نهادها و مسؤولان کتابخانه ها و گنجینه های خطی پرداخت.
استاد شفق نیز از سروده های خود، مثنوی شیوایی در مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام را برای جمع قرائت نمود و حسن ختام این مجلس، گزارشی بود که جناب حاج محمد مجتهدی، بنیانگزار و مدیر کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام از فعالیت کتابخانه و تلاش برای جمع آوری و عکس برداری از نسخ نهج البلاغه ارائه کردند.
از کتاب شریف نهج البلاغه با حضور محققان و حضرات آیات عظام محمدرضا حسینی جلالی، جمال الدین دین پرور، علی اکبر الهی خراسانی و سید علی شهرستانی پرده برداری شد و در پایان این مراسم، و پیش از ضیافت شام، لوح های تقدیر از سوی نهادهای مختلف به مصحح کتاب تقدیم شد.





منبع: سرویس خبر بنیاد محقق طباطبائی
همچنین نگاه کنید
استاد شیخ قیس بهجت العطار استاد شیخ قیس بهجت العطار
نهج البلاغه نهج البلاغه
کتابخانه تخصصی امیر المؤمنین علی علیه السلام (مشهد) کتابخانه تخصصی امیر المؤمنین علی علیه السلام (مشهد)
متون حدیثی، منبعی تقریباً مغفول در تدوین لغت عرب متون حدیثی، منبعی تقریباً مغفول در تدوین لغت عرب
آخرین خبرها