خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /     /   نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های امام علی علیه السلام
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 ساعت 07:16 ب.ظ
نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های امام علی علیه السلام
نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های امام علی علیه السلام
نشست علمی «نمادهای خلیفه و امام در نگاره‌های امام علی علیه السلام» با سخنرانی ارطغرل ارتکین در بنیاد محقق طباطبائی برگزار شد.
بنیاد محقق طباطبائی طی سلسله نشست‌های علمی با عنوان «مجالس کاتبان» می‌کوشد با دعوت از اندیشمندان و پژوهشگران عرصۀ میراث مکتوب و نسخ خطی اسلامی، و برگزاری نشست‌های ماهانه در موضوع‌های مرتبط، زمینۀ هم‌اندیشی و ارتقای سطح علمی پژوهش‌های میراث مکتوب را فراهم کند. دومین نشست از سلسلۀ «مجالس کاتبان» عصر روز جمعه ۲۱ اردی‌بهشت، در محل بنیاد محقق طباطبائی با حضور محققان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا سید علی طباطبائی یزدی، مدیر بنیاد محقق طباطبائی، به معرفی شخصیت علمی سخنران جلسه، ارطغرل ارتکین پرداخت و کارنامۀ علمی او را به طور اختصار به حاضران ارائه کرد.
آقای ارتکین سخنران این نشست، با بررسی نگاره‌های مندرج در نسخ خطی قرن هفتم تا دهم هجری، به عناصری که در این نگاره‌ها با زمینه‌های اجتماعی و سیاسی و جریان‌های مذهبی شکل گرفته و به عنوان نماد خلافت یا امامت از سوی جامعۀ شیعی عصر صفوی و دربار سنی مذهب عثمانی منعکس شده است پرداخت.
آقای ارتکین در این سخنرانی، با تمرکز بر نگاره‌های مندرج در دو کتاب زبدة التواریخ عثمانی و احسن الکبار صفویه نمونه‌هایی از نمادهای به کار رفته در مینیاتورهای این دو اثر را ارائه نمود.
ارطغرل ارتکین متولد ۱۹۷۵ میلادی در شهر آدانای ترکیه، محقق و پژوهشگر مطالعات مقتل‌شناسی به زبان ترکی و نگاره‌های امام علی علیه السلام است. تحصیلات خود را در حوزۀ علمیۀ قم و پس از آن در دانشکده زبان و ادبیات در زبان فرانسوی در دانشگاه استانبول گذرانید. وی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ مترجم و سردبیر ۱۸ شمارۀ نشریۀ نامۀ آشنا به زبان ترکی است و به عنوان مترجم و پژوهشگر در مؤسسۀ کوثر در استانبول فعالیت می‌کند. کارنامۀ پربار ارتکین شامل فهرستنگاری نسخ خطی کتابخانۀ سلیمانیه در استانبول و تصحیح و تحقیق مقتل آل الرسول لامعی چلبی از قرن نهم و دهم هجری است و مقالات متعددی در زمینۀ مقتل نگاری در نشریات مختلف علمی و پژوهشی منتشر نموده است. آثاری فارسی از علامه طباطبائی و شهید مرتضی مطهری و رسول جعفریان به زبان ترکی ترجمه نموده است. از جمله فعالیت‌های ارزنده ارتکین، تأسیس یک مجلۀ پژوهشی تخصصی در مطالعات شیعی به زبان ترکی است. کاری که در دست انجام دارد «بررسی نگاره‌های معراج با نماد شیر» است.
این نشست از ساعت ۱۷ تا ۲۱ روز جمعه ۲۱ اردی‌بهشت ماه ۱۳۹۷، در سالن نشست‌های بنیاد محقق طباطبائی در قم برگزار شد.
آخرین خبرها