خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /   همایش های فرهنگی و نشست های علمی   /   همایش رونمایی از «موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنة» برگزار شد.
سه شنبه 2 آبان 1396 ساعت 09:06 ق.ظ
همایش رونمایی از «موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنة» برگزار شد.
همایش رونمایی از «موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنة» برگزار شد.
همایش رونمایی از کتاب «موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنة» (مجلدات ویژۀ حضرت فاطمۀ زهراء سلام الله علیها) برگزار شد. در این همایش که پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۳۹۶، در محل کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مشهد با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و نویسندگان حوزۀ میراث اسلامی منعقد شد، از مجلدات ۲۱ تا ۲۵ این موسوعه حدیثی، رونمایی شد.
این همایش که از سوی کتابخانۀ تخصصی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با همکاری ناشر اثر، کتابخانۀ بزرگ حضرت آیة الله مرعشی نجفی برگزار شد، با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و سپس حاج محمد مجتهدی ریاست کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علیه السلام، ضمن اشاره به همایش قبلی این نهاد برای مجلدات پیشین این موسوعه، از فعالیت این کتابخانه و راه درازی که در تکمیل منابع تخصصی خود در پیش رو دارد سخن گفت.
محمد اسفندیاری مدیر پروژۀ موسوعة الإمامة في نصوص أهل السنة، سخنران بعدی این محفل علمی بود. ایشان با اشاره به مراتب علمی مرحوم آیة الله مرعشی نجفی و توجهی که به کتاب إحقاق الحق داشت و یادداشت‌های ایشان بر این کتاب گرانسنگ، زمینۀ پیدایش این موسوعه را بازگو کرد و ضمناً اشاره‌ای به موزۀ آیة الله مرعشی نجفی در محل کتابخانۀ ایشان نمود که از جمله آثار موجود در آن، کتابهایی است که ایشان تعلیق و تحشیه نموده است. وی این یادداشتها را در کنار ملحقات إحقاق الحق، زمینه‌ساز طرح موسوعة الإمامة دانست و گفت: منابعی را که مرحوم آیة الله مرعشی از قرون متأخر استفاده نموده بود به منابع کهنتر برگرداندیم و در این موسوعه فقط از منابعی که تا قرن هفتم نگارش شده است استفاده نموده‌ایم. محمد اسفندیاری اظهار امیدواری کرد که در آینده‌ای نزدیک همۀ مجلدات این موسوعه نهایتاً به پنجاه جلد خواهد رسید.
دکتر سید محمود مرعشی نجفی، فرزند و میراث‌بان مرحوم آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، سخنران بعدی این نشست علمی بود. ایشان با تقدیر از فعالیت کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علیه السلام و جناب آقای مجتهدی در برگزاری این همایش و تشکر از گروه فعال در تدوین موسوعه، به ذکر خاطراتی از توجهات و تعلقات مرحوم آیة الله مرعشی نجفی به احقاق الحق نمود و تأکید کرد که ایشان فرصت را غنیمت می‌شمرد تا در زمان حیات بتواند در احیاء معالم اهل بیت علیهم السلام گامی بردارد و تلاشی را محقق کند. دکتر مرعشی نجفی نیز با ابراز نگرانی از اینکه نمی‌دانیم پس از روزگار ما چه خواهد شد، به گروه پژوهشی موسوعه و محققان محفل توصیه کردند که سعی کنید پروژه‌های در دست انجام را زودتر به سرانجام برسانید.
پنل محققان موسوعة الإمامة، بخش بعدی این همایش بود که در آن سیر تدوین کتاب، ضوابط و معیارها، طبقه‌بندی منابع و... تبیین شد. شیوۀ تعاملات متفاوتی که علمای اهل سنت و نویسندگان و محدثان غیر شیعه با احادیث فضائل دارند بازگو شد و دشواری‌هایی که در جمع‌آوری این احادیث پیش روی محققان بود مورد بحث قرار گرفت. بر اساس تقسیمات مجلدات پنج جلد نخست این اثر، دربارۀ کلیات امامت و اهل بیت بوده و جلدهای ۶ تا ۲۰ نیز درباره روایات مربوط به امام علی علیه السلام در منابع اهل سنت است. پنج جلد بعدی این دانشنامه مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها و دیگر جلدهای این مجموعه نیز که تا ۵۰ جلد تخمین زده می‌شود به دیگر ائمه اختصاص دارد.
آیة الله سید جعفر سیدان، سخنران بعدی این محفل بود. ایشان با تجیلیل از چنین مجالسی از برگزارکنندگان این همایش تقدیر کرد و دربارۀ خلقت نوری معصومین علیهم السلام با استفاده از برخی آیات و روایات و اشاره به تفسیر کلمۀ «العالین» در قرآن مجید سخن گفت و اطلاق این کلمه را منطبق با وجود نورانی چهارده معصوم علیهم السلام دانست.
در این همایش، فیلم کوتاهی نیز دربارۀ احوالات مرحوم آیة الله مرعشی نجفی به نمایش درآمد.
منبع: سرویس خبر بنیاد محقق طباطبائی
همچنین نگاه کنید
کتابخانه تخصصی امیر المؤمنین علی علیه السلام (مشهد) کتابخانه تخصصی امیر المؤمنین علی علیه السلام (مشهد)
موسوعة الامامة فی نصوص أهل السنة موسوعة الامامة فی نصوص أهل السنة
محمد اسفندیاری محمد اسفندیاری
دکتر سید محمود مرعشی نجفی دکتر سید محمود مرعشی نجفی
آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی
آیة الله سید جعفر سیدان آیة الله سید جعفر سیدان
کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره)، گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی کتابخانه بزرگ حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی (ره)، گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی
دکتر مهدی مجتهدی دکتر مهدی مجتهدی
آخرین خبرها