خبرها
چهاردهمین همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزار شد
سه شنبه 9 دی 1393 ساعت 12:17 ب.ظ
چهاردهمین دوره همایش حامیان نسخ خطی، روز دوشنبه هشتم دیماه ۱۳۹۳، در محل همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی در تهران، برگزار شد.
همایش بزرگداشت حامیان نسخ خطی برگزار می‌شود
یکشنبه 7 دی 1393 ساعت 01:11 ب.ظ
چهاردهمین دوره بزرگداشت حامیان نسخ خطی، از سوی کتابخانه ملی برگزار می‌شود.
این همایش بزرگداشت، روز دوشنبه هشتم دی سال جاری، در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تهران از ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.
متن کامل کتاب فضائل أمیر المؤمنین علیه السلام روی اینترنت
یکشنبه 16 آذر 1393 ساعت 09:24 ق.ظ
فایل متن کامل کتاب «فضائل أمیرالمؤمنین علي بن أبي طالب علیه السلام» به تحقیق محقق طباطبائی، روی اینترنت قرار گرفت.
جرج جرداق درگذشت
پنجشنبه 15 آبان 1393 ساعت 09:24 ق.ظ
جُرج جُرداق، (George Jordac)، نویسنده و شاعر مسیحی، پیش از ظهر چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ هجری شمسی، در سن ۸۳ سالگی درگذشت. مراسم تشییع پیکرش ساعت یک بعد از ظهر روز جمعه پس از تشییع در مقبره خانوادگی در جدیده مرجعیون در جنوب لبنان دفن خواهد شد.
گزارش همایش رونمایی از نهج البلاغه به ضبط ابن السکون
چهارشنبه 30 مهر 1393 ساعت 02:58 ب.ظ
تصحیح جدید کتاب شریف نهج البلاغه بر اساس نسخ خطی کهن آن، به کوشش محقق ارجمند حجة الإسلام والمسلمین شیخ قیس بهجت العطار منتشر شد. به همین مناسبت مجلس رونمایی از سوی ناشر این اثر، کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مشهد، با حضور اندیشمندان و محققان حوزه و دانشگاه در محل این کتابخانه و همزمان با سالروز «مباهله» برگزار شد.
رونمایی از تصحیحی بسیار ارزشمند از نهج البلاغه
سه شنبه 22 مهر 1393 ساعت 06:54 ق.ظ
بیست و هفتم مهر ماه، از تصحیح نهج البلاغه توسط شیخ قیس بهجت العطار بر پایه مطابقت با چند نسخه قدیمی نهج البلاغه از قرن چهارم تا هشتم، رونمایی خواهد شد.
نسخه اساس این تصحیح، نسخه‌ای است که به ضبط علی بن سکّون، یکی از ادیبان و محققان شیعی قرن ششم هجری کتابت شده است که تا کنون ارائه نشده و محقق و حدیث پژوه و ادیب متخصص در متون کهن عربی، قیس عطار، آن را تصحیح و تحقیق کرده است.
رونمایی از این کتاب توسط کتابخانه تخصصی امیرالمؤمنین علی علیه السلام مشهد همزمان با سالروز مباهله برگزار خواهد شد.
کتابخانه امیرالمؤمنین در مشهد چاپ و نشر این کتاب را بر عهده دارد و این اثر در روز ۲۷ مهر مصادف با ۲۴ ذی الحجه، ساعت ۱۹ تا ۲۱ شب، در محل این کتابخانه در مشهد با حضور دانشمندان و متخصصان حوزه متون کهن و پژوهشگران کلام علوی رونمایی می‌شود.
چاپ دوم فضائل أمیرالمؤمنین به تحقیق محقق طباطبائی منتشر شد
چهارشنبه 15 مرداد 1393 ساعت 01:11 ب.ظ
کتاب فضائل أمیر المؤمنین علي بن أبي طالب علیه السلام، از میراث حدیثی احمد بن حنبل امام حنبلیان، به روایت فرزندش عبدالله بن احمد و شاگردش قطیعی، اثری ارجمند است که با همت و دقت مرحوم محقق طباطبائی تحقیق شد و بنیاد محقق طباطبائی آن را در سال ۱۳۹۱ هجری شمسی منتشر کرد.
استاد مصحح و پژوهشگر پر تلاش، آیة الله شیخ عزیزالله عطاردی درگذشت
شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 11:02 ق.ظ
شب گذشته، در آخرین شبهای ماه مبارک رمضان، استاد مصحح و پژوهشگر پرتلاش آیة الله شیخ عزیزالله عطاردی خبوشانی درگذشت.
استاد عطاردی، در آذر ۱۳۰۷ هجری شمسی در روستای بگلر از توابع قوچان به دنیا آمده بود و در حوزه علمیه مشهد مقدس تحصیل کرده بود. در سفرهای علمی بسیاری، گنجینه ای از تجارب علمی در کتابخانه ها و بررسی سنگ نوشته ها و کتیبه های عمارت ها و سنگ های مقابر را در افغانستان و شبه قاره هند و آسیای مرکزی به یادگار گذاشت.
مراسم تشییع پیکر استاد عطاردی، امروز شنبه، ساعت ۱۷، از مرکز فرهنگی خراسان، واقع در تهران، تجریش، دربند، سه راه جعفرآباد، به طرف امام‌زاده صالح و روز یکشنبه ساعت ۹ صبح در مشهد مقدس، از مهدیه در خیابان تهران، به سمت حرم مطهر امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود.
حرکتی نو در نشریات عراق
جمعه 30 خرداد 1393 ساعت 07:52 ب.ظ
اولین شماره از مجله «العقیدة» با سردبیری سید هاشم میلانی از سوی مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک منتشر شد.
جلد چهاردهم فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه ملی ملک منتشر شد
دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 03:32 ب.ظ
جلد چهاردهم فهرست نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک نوشته سید محمدحسین حکیم، منتشر شد.
کتابی نو و ارزشمند درباره حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام
دوشنبه 12 خرداد 1393 ساعت 07:06 ق.ظ
استاد محقق سید محمدرضا جلالی، اثری ارزشمند را با عنوان «العباس أبوالفضل ابن أمیرالمؤمنین علیهما السلام، سماته و سیرته» به جامعه علمی و پژوهشگران عرضه نموده است.
سایه سرو، یادنامه استاد احمد مهدوی دامغانی
شنبه 10 خرداد 1393 ساعت 06:59 ق.ظ
همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت استاد احمد مهدوی دامغانی در تهران، کتاب «سایه سرو» به اهتمام میثم کرمی، از سوی انتشارات حکمت منتشر شد..
چهار شماره از سفینه، ویژه پژوهش‌های رضوی
جمعه 9 خرداد 1393 ساعت 06:44 ق.ظ
فصلنامه سفینه، چهار شماره آینده خود را، با همکاری کتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام در قم، به پژوهش‌های رضوی اختصاص داد.
شماره دهم امامت‌پژوهی منتشر شد
یکشنبه 4 خرداد 1393 ساعت 09:14 ق.ظ
بنیاد فرهنگی امامت در قم، دهمین شماره از مجله تخصصی خود را منتشر کرد. پرونده علمی این شماره در ۱۴۳ صفحه با عنوان «نظریه امامت میان شیعه در دوره‌های نخستین» شامل چهار مقاله و یک گفتگوی مفصل است.
کتاب شیعه (ویژه اجازات)، آماده انتشار
شنبه 3 خرداد 1393 ساعت 07:46 ق.ظ
مجله کتاب شیعه، شماره‌ای را به اجازات اختصاص داده است. مؤسسه کتابشناسی شیعه در حال نهایی سازی این شماره برای انتشار است. سردبیر این شماره، محقق ارجمند جناب آقای محسن صادقی است.