خبرها
صفحه اصلی   /   خبرها   /   شخصیت ها و اعلام علمی و فرهنگی   /   بزرگداشت مرحوم شیخ عبدالله نورانی برگزار می شود
دوشنبه 29 اردیبهشت 1393 ساعت 05:01 ب.ظ
بزرگداشت مرحوم شیخ عبدالله نورانی برگزار می شود
بزرگداشت مرحوم شیخ عبدالله نورانی برگزار می شود
به گزارش روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، این انجمن به منظور پاسداشت و تجلیل از مفاخر علمی فرهنگی ایران اسلامی، مراسم بزرگداشت زنده‌یاد مرحوم حاج شیخ عبدالله نورانی را در سومین سالگرد درگذشت وی با حضور علما، استادان، فرهیختگان و دوستداران علم و دانش برگزار می‌کند.
این بزرگداشت شنبه ۳ خرداد از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در تهران، خیابان ولی‌عصر (عج)، پایین‌تر از میدان منیریه، پل امیر بهادر، خیابان سرگرد بشیری، شماره ۷۱ برگزار می‌شود.
حاج شیخ عبدالله نورانی، عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، نسخه‌شناس و فهرست‌نگاری بود که هفتم آبان ماه ۱۳۹۰ در سن ۸۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.
شیخ عبدالله نورانی، اول فروردین ۱۳۰۸ در نیشابور چشم به جهان گشود. وی تحصیلات حوزوی خود را در نیشابور، مشهد، قم و نجف ادامه داد. ۲۰ سال در مشهد به کار علمی پرداخت و سپس عازم قم شد. در سال ۱۳۴۷ شمسی با تشویق و دعوت استاد شهید مرتضی مطهری به تهران آمد و از طریق وی به حسینیه ارشاد و برخی مراکز فرهنگی دیگر راه یافت و مشغول به کار شد. پژوهش در کنار استادان دانشگاه‌های تهران و آشنایی با نسخه‌پژوهی، او را به کار تصحیح نسخه‌های خطی ترغیب کرد.
وی از سال ۱۳۵۲ با تدریس صرف و نحو عربی و فارسی و مبانی تحقیق در علوم دینی و خداشناسی به عنوان استاد مدعو و حق‌التدریسی با دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران همکاری کرد. از سال ۱۳۵۴ در دانشکده الهیات و معارف اسلامی به عنوان استاد حق‌التدریسی در دوره‌های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا در موضوع‌های فلسفه، کلام، تاریخ مذاهب و سیره معصومان (ع)، تاریخ تمدن اسلامی، متون فلسفی، فلسفه ملاصدرا، منطق قدیم و صرف و نحو عربی و شرح دیوان متنبّی و کلیات فلسفه اسلامی به تدریس پرداخت.
از آثار مرحوم شیخ عبدالله نورانی می‌توان به تصحیح شرح حکمه الاشراق سهروردی، مبدأ و معاد، مصنفات میرداماد، فرائد الاصول، حکمت الهی در متون فارسی و سُلَّمُ السماوات اشاره کرد.
منبع: سرویس خبر بنیاد محقق طباطبائی
همچنین نگاه کنید
عبد الله نورانی عبد الله نورانی
آخرین خبرها