اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه دکتر سید حسین مدرسی طباطبائی به محقق طباطبائی
نامه دکتر سید حسین مدرسی طباطبائی به محقق طباطبائی
نامه دکتر سید حسین مدرسی طباطبائی به محقق طباطبائی
عنوان: نامه دکتر سید حسین مدرسی طباطبائی به محقق طباطبائی
زبان: فارسی
نویسنده: دکتر سید حسین مدرسی طباطبائی
مخاطب: محقق طباطبائی
شماره نسخه: ۳۹-۰۱
تاریخ کتابت: ۱۶ جمادی الثانی ۱۴۰۷ق.
بسم‌ الله تعالی
۱۶ / ج۲ / ۱۴۰۷

دانشمند عالى قدر امیدوارم در کمال صحّت و عافیت، از آفات و بلیّات این عهد مصون و محفوظ باشید.
با آن که قوّیاً محتمل است در این ایّام مجاورت آستان مقدّس رضوی را بر اقامت قم ترجیح داده و امر «علیکم بقم وحوالیها» را نادیده گرفته باشید لظهور الخلاف، مع ذلک به عرض این عریضه مبادرت رفت. اگر توفیق وصول به دست مبارک یافت دو کلمه‏‌اى جواب مرحمت خواهید فرمود.
در جلد دوّم فهرست واتیکان نسخه را معرفى کرده‌اند بشماره ۱۷۵۰ و در توصیف آن نوشته‏‌اند که بی سر و ته است ولى مؤلف از کتاب دیگر خود به نام کتاب الأوصیاء یاد مى‏‌کند و در آن اسنادى است بدین شکل: عن جعفر بن محمّد بن مالک الکوفي عن محمد بن الفضیل عن محمّد بن أبي عمیر عن عبد اللَّه بن سنان، و اسناد دیگرى این چنین: علي بن إبراهیم عن أبیه عن حسن بن محبوب عن علي بن رئاب. گفته‏‌اند که موضوع آن بدع محدثۀ در زمان خلفاء ثلاثه است. فهرست‌نگار آنرا با کتاب الأصویاء شلمغاني ربط داده و این را اثرى دیگر از همان شخص گمان برده است. ولى به طریق اولى بر الاستغا‌ثة في بدع الثلاثة‌ على بن احمد کوفی منطبق تواند بود. جز آن که استغا‌ثه نه تنها درکتابخانه ما بل گویا در این خطّه بالکل معدوم است. خواستم به جنابعالى زحمت دهم نظرى بدان کتاب نموده ببینید این دو موضوع (اسناد و نام الأوصیاء) در آن کتاب هست یا خیر.
همچنین شاید آن مؤمنینی که دو سه سال قبل سفرى به واتیکان رفته بودند و گویا عکسهایى گرفتند خبری از این نسخه داشته باشند. بنده عکس خواستم عجیب است که الى الآن جواب نداده‏اند. کما اینکه امبروزیانا هم به نامه بنده جوابى نداده است ولى دیر نشده. استدعا دارم زودتر مرقوم فرمائید که این نسخه استغاثه است یا نه؟ همچنین بالاخره آن نسخه موزه بریتانیا چه از آب در آمد؟
از آقاى حاج آقا محمود استدعا کرده‏ام زحمت ارسال دورۀ جواهر و رجال آقا خوئى را براى بنده متحمّل شوند. اگر تا کنون مذاکره‏اى نشده است مى‏توانید کتاب‌ها را به ایشان مرحمت بفرمائید تا پست کنند.

با تجدید تحیات و بهترین آرزوها
حسین مدرّسى‏