اسناد
صفحه اصلی   /   منابع کتابخانه   /   اسناد   /   نامه محقق طباطبائی به فخرالدین نصیری امینی
نامه محقق طباطبائی به فخرالدین نصیری امینی
نامه محقق طباطبائی به فخرالدین نصیری امینی
عنوان: نامه محقق طباطبائی به فخرالدین نصیری امینی
زبان: فارسی
نویسنده: محقق طباطبائی
مخاطب: فخرالدین نصیری امینی
محل نگهداری: بنیاد محقق طباطبائی، قم
تعداد برگ: ۱
شماره نسخه: ۱۳-۰۱
تاریخ کتابت: ۱۲ شوال ۱۴۱۰ق.
مجموعه اسناد: اسناد محقق طباطبائی
بسم اللَّه الرحمن الرحيم‏
جناب آقاى نصيرى پس از عرض ارادت و سلام كتاب گرانبها و ارزشمند گنجينه خطوط را تورق كردم ولذت بردم و از اينكه به آرزوى ديرينه‏‌ام رسيدم خوشنود شدم خداوند بر توفيقات شما بيفزايد، داستان ابو مسعود1صفحه 1402 و روزى كه عازم حج بود و به اصفهان كه رسيد ديد مردم اصفهان به اميرالمؤمنين عليه السلام جسارت می‌کنند و دشنام می‌دهند! از قافله جدا شده و از حج منصرف شد و گفت براى من كار مهمترى پيش آمد و من در اصفهان ماندنى شدم و در اصفهان ماند و بطور عاقلانه با اين جريان مبارزه كرد و از دشنام جلوگيرى كرد كه شاگرد و ملازم وى احمد بن يحيى رازی اين قصه را بطور مشروح در رساله قدیمه‌ای كه در ذیل گنجينه آورده‌‏ايد ثبت كرده است جزاكم اللَّه خيراً.
ابو مسعود رازى احمد بن فرات بن خالد ضبى رازى از شخصيت‌ها و محدثين معروف اهل تسنن است و چهل و پنج سال در اصفهان بماند و املاء حديث كرد و در سال 258 در ماه شعبان درگذشت و تا كنون در اصفهان قبرى باقى مانده كه به نام قبر خواجه بومسعود معروف است. و معلوم می‌شود سالى كه عازم حج بوده و وارد اصفهان شده سال 213 بوده.
و اما چهل حديث2صفحه 1420 درباره امام زمان عليه الصلاة والسلام وعجل اللَّه فرجه الشريف كه نسخه كهنه آنرا در پيمبران و خمسه طيّبه آورده‌‏ايد همان اربعون حديثا في المهدي از حافظ ابو‌‌نعيم اصفهانى درگذشته به سال 430 است كه در كشف الغمة اربلى 3/265-257 و در بحارالانوار ج51 ص 78-85 و در نامه دانشوارن ج2 ص711 و در اعيان الشيعه 2/50-53 متن عربى آن با حذف سند چاپ شده و مرحوم سید عبدالحجة البلاغی ترجمه فارسى آنرا در يكى از کتاب‌هایش چاپ کرده است و تا کنون نسخه‌ای که سند حدیث‌ها را داشته باشد به دست نیامده و تا کنون متن كهنه‏‌تر از اين نسخه جنابعالى نديده‌‏ام و من در شماره اول مجله تراثنا ص 19 درباره اين كتاب مطالبى نوشته‏‌ام. والسلام.

12 شوال 1410
عبدالعزيز طباطبائی

۱. صفحه ۱۴۰۲
۲. صفحه ۱۴۲۰