کنفرانس‌ها
صفحه اصلی   /   کنفرانس‌ها   /     /   خاستگاه جامعۀ شیعۀ جبل عامل
خاستگاه جامعۀ شیعۀ جبل عامل
خاستگاه جامعۀ شیعۀ جبل عامل
نشست علمی «خاستگاه جامعۀ شیعۀ جبل عامل» با سخنرانی دکتر احمد خامه‌یار در بنیاد محقق طباطبائی برگزار شد.
بنیاد محقق طباطبائی طی سلسله نشست‌های علمی با عنوان «مجالس کاتبان» می‌کوشد با دعوت از اندیشمندان و پژوهشگران عرصۀ میراث مکتوب و نسخ خطی اسلامی، و برگزاری نشست‌های ماهانه در موضوع‌های مرتبط، زمینۀ هم‌اندیشی و ارتقای سطح علمی پژوهش‌های میراث مکتوب را فراهم کند. سومین نشست از سلسلۀ «مجالس کاتبان» عصر چهاردهم تیر ۱۳۹۷، در محل بنیاد محقق طباطبائی با حضور محققان برگزار شد.
در این نشست، ابتدا سید علی طباطبائی یزدی، مدیر بنیاد محقق طباطبائی، به معرفی شخصیت علمی سخنران جلسه، جناب دکتر خامه‌یار پرداخت و کارنامۀ علمی او را به طور اختصار به حاضران ارائه کرد.
دکتر خامه‌یار سخنران این نشست، با ارائه تاریخ جغرافیایی لبنان، ابتدا مناطق مختلف حضور شیعیان را بر اساس متون تاریخی و تراجمی بیان کرد و با ارائۀ نقشه‌های متعددی از جغرافیای منطقه، به بررسی مهاجرت شیعیان و تأسیس مراکز شیعی همچون مدارس در جبل عامل پرداخت.
دکتر احمد خامه‌یار دانشجوی مقطع دکتری تاریخ و تمدن اسلامی در دانشگاه تهران است. ۱۲ سال در سوریه و لبنان بوده است و ارشد خود را در مطالعات اسلامی از دانشگاه اسلامی لبنان فارغ التحصیل شد و در حوزه‌های تخصصی خود مقالات زیادی را ارائه داده است. تاریخ اماکن مقدس و آثار اسلامی حوزه تخصصی ایشان است که در کنار آن به تاریخ تشیع و تخصص به ویژه در حوزه شامات و کشورهای عربی مورد توجه ایشان است. از ایشان مجموعاً هفت کتاب و حدود هفتاد مقاله علمی و پژوهشی منتشر شده است. اثر ارزنده ایشان «آثار پیامبر و زیارتگاه‌های اهل بیت در سوریه» و «جغرافیای تاریخی مسیر امام علی علیه السلام به صفین» و یک تکنگاری جامع دربارۀ قنبر غلام علی علیه السلام است. پایان‌نامه ایشان که تصحیح «تفاح الأرواح ومصباح الارباح» از ابن سراج دمشقی درگذشته ۷۴۲ و کتاب «بهشت بقیع» که مجموعه مطالعات ایشان است در بازنمایی قبرستان مقدس بقیع بر پایه منابع و مدارک تاریخی و هنری، از آثار ارزشمند ایشان در شرف انتشار است.
این نشست از ساعت ۱۹ تا ۲۱ روز پنجشنبه ۱۴ تیر ماه ۱۳۹۷، در سالن نشست‌های بنیاد محقق طباطبائی در قم برگزار شد.
تاریخ برگزاری: ۱۴ تیر ۱۳۹۷ش.
محل کنفرانس: بنیاد محقق طباطبائی، قم
همچنین نگاه کنید
احمد خامه‌یار احمد خامه‌یار (سخنران)